In dit artikel wordt uitgelegd hoe een photo ionisatie detector kan worden ingezet voor het meten van DME en welk apparaat hiervoor het meest geschikt is. Daarin komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is dieselmotoremissie?
- Waar kom ik dieselmotoremissie tegen?
- Grenswaarde(n) dieselmotoremissie
- Dieselmotoremissie meten, welk apparaat kies ik?
Wat is dieselmotoremissie?
Dieselmotoremissie, ook vaak afgekort als DME, is heel flauw gezegd de emissie van dieselmotoren. Dus de uitlaatgassen die afkomstig zijn van een verbrandingsmotor die op diesel draait. Diesel wordt gemaakt van ruwe aardolie en is goedkoper dan bijvoorbeeld benzine omdat het een minder zuiver product is en minder verwerking vereist. Het grote nadeel dat daarbij komt kijken is dat wanneer diesel wordt verbrand er (veel) meer schadelijke stoffen vrijkomen.
Het dieselrookmengsel dat daarbij vrijkomt is complex en kunnen we opsplitsen in toxische-, irriterende gassen waaronder stikstofoxiden oftewel de NO-X’en (NO en NO2), koolmonoxide (CO), benzeen, tolueen, formaldehyde en stofdeeltjes. De stofdeeltjes bestaan uit elementair koolstof, zware metalen, PAK’s en PCB’s. DME is ingedeeld in Groep 1-carcinogeen, wat betekent dat ze gezien worden als een duidelijke oorzaak van kanker bij mensen.
Waar kom ik DME tegen?
Dieselmotoren kom je voornamelijk tegen in voertuigen, maar daar blijft het niet bij. Ze zijn ook te vinden in machines of dieselgeneratoren. Industrieën waar je hiermee te maken hebt zijn onder andere transport, bouw, landbouw, scheepvaart, luchtvaart en in productieomgevingen.
Grenswaarde
Per 1 juli 2020 geldt een wettelijke grenswaarde van 10 microgram per kubieke meter gemeten als respirabel elementair koolstof (bron: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/dieselmotoremissie/wat-zegt-de-wet-over-dieselmotoremissie). Daarnaast blijft de wettelijke verplichting gelden om de blootstelling aan DME tot een zo laag mogelijk niveau te brengen als technisch uitvoerbaar is.
Echter, ook de andere gassen die eerder in dit artikel zijn genoemd hebben een grenswaarde. Die zijn hieronder in de tabel zichtbaar:
Gassen | |
Stikstofmonoxide (NO) | TGG-8u - 2 ppm (2,5 mg/m3) |
Stikstofdioxide (NO2) | TGG-8u - 0,5 ppm (0,96 mg/m3) TGG-15 - 1 ppm (1,91 mg/m3) |
Zwaveldioxide (SO2) | TGG-8u 0,25ppm (0,7 mg/m3) |
Koolstofdioxide (CO2) | TGG-8u - 5000 ppm (9000 mg/m3) |
Formaldehyde (HCHO) | TGG-8u - 0,2 ppm (0,15 mg/m3) TGG-15 - 0,4 ppm (0,5 mg/m3) |
Benzeen (C6H6) | TGG-8u - 0,2 ppm (0,7 mg/m3) |
Tolueen (C6H5CH3) | TGG-8u - 40ppm (150 mg/m3 (TGG - 8u) |
Stof | |
Elementair koolstof (Roet) | 10 ug/m3 |
Dieselmotoremissie meten, welk apparaat kies ik?
Dieselmotoremissie meten is uiteraard afhankelijk van de waardes waaraan je wilt gaan toetsen. Gaat het om stofdeeltjes, gas, of een combinatie van beide.